MATE RIMAC ZA TOP GEAR: Rođen sam u ruralnom dijelu BiH, prije 30 godina tamo je bilo kao prije 100 godina u Britaniji

By

Matu Rimca teško je slijediti. Njegova se kompanija tako
rapidno širi da njeno sjedište u industrijskoj zoni u okolici Zagreba
podsjeća na jednu od onih stalno razvijajućih zgrada u Minecraftu.

Tijekom
obilaska, gotovo je nemoguće ne izgubiti se, jer odjeli se nižu jedan
za drugim, a svaki je prepun novih stvari kojima se mijenja budućnost.
Neki uspoređuju Rimca s Elonom Muskom, ali dok ga slijedimo kroz
beskrajna vrata, na um na pada da zapravo ima živahnu karizmu Genea
Wildera u originalnoj ulozi Willyja Wonke. Samo zamijeniti čokoladu
strujom, za TopGear piše Jason Barlow.

“Radim dan i noć i uspijevam možda 20 posto od onoga što bih želio postići”

Rimac
danas zapošljava 500 ljudi iz 29 nacionalnosti. Među njima su koderi,
softverski inženjeri, dizajneri i stručnjaci za računalnu dinamiku
fluida. Ima i pasa, među kojima je i Matina japanska akita Nala, a
atmosfera je vibrantna. Susreli smo na stepenicama inženjere iz jedne
azijske kompanije, jedne od mnogih koji su došli u Hrvatsku savjetovati
ovog duboko impresivnog mladog čovjeka. I jasno je onda da Matino
sjedište ne može sve to pratiti. Nije ni čudo da se već planira novi
kampus, zajedno s hotelom, dječjim vrtićem i muzejom.

Međutim, ni
on sam više ne može pratiti sve što se događa u njegovoj glavi. ”Ustao
sam u 5 sati i bit ću ovdje do 23:00. Radim dan i noć i uspijevam možda
20 posto od onoga što bih želio postići. Na primjer, želio bih razviti
središnji živčani sustav za kompaniju, koji će povezati i pojednostaviti
komunikaciju, tako da sve informacije nakon sastanaka kruže u
e-mailovima. I dalje moram nekoga nazvati da bih saznao što se događa s
projektom. Nitko još nije osmislio bolji način funkcioniranja, to me
izluđuje”, kaže Mate.

Mate želi sve učiniti boljim. Što god
zamislili u automobilskoj budućnosti, Mate je već započeo s
realizacijom. Ne zabrinjava ga što konkurenti kradu njegovu tehnologiju,
jer što god da su uzeli, on je već otišao dva koraka dalje od toga. I
sretno im bilo ako su uspjeli iskopirati njegove stvari. Njega ne
motivira novac. Već kao 21-godišnjak vodio je prvu kampanju prikupljanja
kapitala, a deset godina kasnije glavni je dioničar u kompaniji čija je
tržišna kapitalizacija navodno oko 500 milijuna dolara.

”Kupio
bih gomilu cool automobila, SLR ili Carreru GT, ali nisam materijalist”,
objašnjava Mate i kaže kako očajava zbog pravila o povjerljivosti koja
vladaju u automobilskoj industriji te njenim staromodnim refleksima. ”Mi
smo otvoreni, ali ne toliko otvoreni koliko bih ja želio”.

”Je li tradicionalna automobilska industrija izgubila bitku?”

A što se tiče budućnosti ove branše, pripremite se na novosti.

”Je
li tradicionalna automobilska industrija izgubila bitku? Potpuno.
Dolazi velika oluja. Neka poznata tržišna imena će se uspjeti
prilagoditi i iz proizvodne kompanije pretvoriti u uslužnu, ali i dalje
će imati problema s nasljeđem. Drugi misle da će se sve događati
postupno. Ja mislim da će biti šokirani brzinom kojom će se situacija
mijenjati”.

Vratit ćemo se na to, ali sada je pred nama Rimac
C_Two, dva milijuna dolara vrijedan potpuno električki hiperautomobil
koji dokazuje da je njegov san priključivanju imenima kao što su
Koenigsegg i Pagani na pisti automobilske ambicije potpuno ostvaren. U
svjetlu svega ostalog što se događa te njegove sve značajnije uloge u
svijetu koji je sve više fokusiran na njegovu osnovnu djelatnost,
vrijedi se zapitati zašto se Rimac uopće time bavi. Činjenica je da se
nekadašnje elektroničko čudo od djeteta pretvorilo u tvrdoglavog
zaljubljenika u automobile, čiji se Eureka trenutak dogodio kad je
uništio motor E30 BMW-a serije 3.

”Bilo mi je 18 godina i želio
sam se utrkivati, a najjeftiniji način da to postignem bio je da se
bavim driftingom. Tako sam kupio stari BMW serije 3 sa stražnjim
pogonom. Imao je kraći diferencijal koji sam zavario i pobrinuo se da
imam i rezervne gume. Dvaput sam nastupio prije nego je motor
eksplodirao, pa sam ga želio zamijeniti s 4.0 V8 motorom iz E39 M5. No,
bio je preskup, pa sam umjesto toga instalirao električni motor. Bio sam
fasciniran time, iako su u to vrijeme već postojala električna vozila.
Ali bili su to dosadni auti koje su dizajnirali ljudi bez previše
ljubavi prema autima. Želio sam aute učiniti boljima i uzbudljivijima
tako što ću ih elektrificirati. Vidio sam potencijal u tome i nisam
mogao shvatiti kako ga nitko drugi ne vidi. Čak je i Aston Martin
Valkyrie bolji auto zato što je elektrificiran. Rimac C_Two moći će
učiniti ono što ne mogu vozila s tradicionalnim pogonom. To je
najsnažniji cestovni auto s najvećim ubrzanjem koji je ikad izrađen”.

Govorimo
o brzini od 415 km/h i ubrzanju do 100 km/h za dvije sekunde.
Električni auto to može postići, sad to znamo. Također izgleda sjajno,
iako manje konceptualno od Concept Onea kojeg je bivši voditelj TopGeara
uništio.

“Bio je to težak dan. Ljudi mi kažu da je to najbolje
što nam se moglo dogoditi, ali radije bih da se to nije dogodilo”,
govori o tome Mate Rimac.

Nezamisliva tehnologija

No,
neke druge stvari impresivnije su od njegove pojave. Izrada je
veličanstvena, podupire ga potpuno karbonska monokokna šasija, pored
koje McLarenova izgleda osrednje.

U unutrašnjosti se nalazi
tehnologija koju ne možete ni zamisliti. Za ulaz u vozilo i pokretanje
koristi se prepoznavanje lica, automobil ima četvrtu razinu autonomije, a
postoji i funkcija tutora koja vozaču pokazuje kako odvesti savršen
krug na stazi za utrke.

Arhitektura vozila obuhvaća i baterijski
sklop sa 120 kWh i 8600 ćelija, postavljen u obliku slova T duž osovine i
iza putnika. Na svakom kotaču nalazi se električni motor, čija je
ukupna izlazna snaga 1900 konjskih snaga te okretni moment 2300 Nm. Ako
vas to podsjeća na Pininfarininu Battistu, to je zato što Rimac među
ostalim opskrbljuje i Pininfarinu. Gotovo sve ostalo izrađeno je u
Rimčevu pogonu. Strojevi buše i zuje dok stvaraju vanjski pokrov
baterije. Ulazimo u sobu prepunu narančastih naponskih kablova. Tako se
stvara karbon. Rimac je simbol vertikalne integracije. Zapravo, najviše
me njegova tvornica podsjeća na objekt Mercedes-AMG-a u Brixworthu.

”U
početku sam samo želio napraviti cool automobil. Onda me sve ostalo
vezano za taj biznis jednostavno usisalo. To je poput perpetuum mobilea.
Ako ste okrenete investitorima, oni će očekivati veliki povrat. I onda
izrastete u veliku kompaniju ili propadnete. Kad ste pod pritiskom da
nešto postignete, morate se luđački truditi. Kad bih se mogao vratiti u
prošlost, možda bih radio više kao Pagani, manje eksponencijalno. Život
bi mi tada bio jednostavniji, ali mislim da je zaista moralo biti
ovako”.
Na pitanje ne bi li bilo lakše koncentrirati se samo na dobavljački biznis, Matine oči se pomalo zamrače.

”Ovaj
auto je naš izlog. Ovamo dolaze šefovi velikih kompanija, čiji su
prihodi nekoliko puta veći od hrvatskog BDP-a. Kad bismo proizvodili
samo motore ili baterije, oni nikad ne bi čuli za nas. U Ženevi smo bili
odmah uz Audi, Lamborghini i Porsche, a automobil je najbolji
marketinški alat. Slobodni smo dizajnirati kako god želimo. To je
logičan razlog. Manje racionalan razlog je to što ja želim to učiniti.
Ali to mora biti biznis, mora donositi novac”.

“Budimo Apple, a ne Panasonic ili Sony”

Sad već zvuči poput Enza Ferrarija. Rimčev put nije bio jednostavan.

”Uvijek
sam volio automobile. Rođen sam u vrlo ruralnom području Bosne i
Hercegovine. Ni danas se nije ništa promijenilo. U to doba postojale su
samo makadamske ceste, auti su bili rijetkost. Mojoj je majci bilo 19
godina kad me rodila, a otac je studirao. Tada je bilo sasvim uobičajeno
vjenčati se sa 17 ili 18 godina i imati djecu. Bosna od prije 30 godina
je poput Velike Britanije prije 100 godina. Svi su živjeli od zemlje”.

Obitelj
se kasnije preselila u Njemačku, a Matin otac dobro je prošao u
građevinskoj industriji. Rimčevi rani dani bili su bremeniti. Njegov
debi bio je 2011. na sajmu u Frankfurtu. Trojac je spavao na kaučevima i
radio 24 sata dnevno kako bi vozilo bilo spremno. ”Tražio sam da nas ne
stave u istu dvoranu sa svim električnim čudacima”, smije se Mate.
Godine 2017. Rimčevi su prihodi bili 20,2 milijuna eura, ali kompanija
je bila u minusu. Porsche je u lipnju prošle godine investirao 18,7
milijuna eura, a Mate kaže kako će uskoro najaviti još jednog velikog
investitora.

”Pred nama su mnoge odluke, moramo se brzo kretati.
Cijelo vrijeme razgovaramo interno. Radimo toliko toga, a morali bismo
se fokusirati. Apple nije poznat po tome što se bavi stotinama stvari,
nego se posvetio proizvodnji pet stvari i to radi dobro. Dakle, budimo
Apple, a ne Panasonic ili Sony. S druge strane, ja se uvijek želim
baviti sa svime, zato što mislim da to mogu učiniti bolje. Često se
dogodi da odlučimo kako nešto nećemo učiniti i onda se svejedno bavimo
time”.

Šira perspektiva?

Postoji i šira
perspektiva. Svijet je brzo mijenja. Kineska potražnja za automobilima u
ozbiljnom je opadanju, prodaja je u siječnju pala za 18 posto, a
Fordovo poslovanje u Kini, primjerice, donijelo je gubitak od 534
milijuna dolara samo u posljednjem kvartalu prošle godine. Tijekom 2018.
godine, 550 milijuna Kineza naručilo je 10 milijardi vožnji preko
prijevozničke usluge Didi. Radi se dvostruko većim brojkama nego što ih
je Uber imao u cijelom svijetu. Ovi podaci vrte se u Rimčevu umu.

”Kad
bismo danas započinjali s poslom, uopće ne bismo radili automobil s
volanom. Ljudi gledaju na parkirališta i pitaju me kad će svi auti biti
potpuno električni ili kad će benzinska vozila nestati. Nikad neće svi
biti sasvim električni. Bit će 10 posto električni, ali tada neće biti
parkirališta zato što će se poslovni model potpuno promijeniti. U
posljednjih 100 godina, imali smo proizvođače automobila i dobavljače te
trgovca koji bi prodavao konačni proizvod. Danas imamo pružatelje
usluge mobilnosti, na primjer Uber. Proizvođači automobila i dalje nude
vozila, ali ona koriste nečiju umjetnu inteligenciju za vožnju. Auti se
više ne prodaju s obzirom na ukupnu cijenu vozila, nego na temelju
usluge po kilometru. Ima mnogo toga u automobilskim uslugama što se može
monetizirati. Ako auto košta 10.000 dolara i tijekom radnog vijeka
prijeđe milijun kilometara i unutar vozila može se cijelo vrijeme
postaviti oglas, to bi trebalo omogućiti da transport bude sasvim
besplatan”.

Rimac nema nikakvih problema slijediti ove trendove. A vi?/HMS/

You may also like

Hot News